PERLEJEWO (PODLASKIE)

5 lipca (niedziela)
Granne 15 (Nadbużańskie Centrum Turystyczne w Gminie Perlejewo)
Wyznacz trasę

DO STARTU POZOSTAŁO

PERLEJEWO
INFORMACJE
OPIS TRASY
PROGRAM ZAWODÓW
MAPA TRASY
Gmina Perlejewo znajduje się w południowo-zachodniej części województwa podlaskiego i jest najdalej na zachód wysuniętą gminą powiatu siemiatyckiego. Liczy 33 sołectwa, a na jej terenie działa nowo wybudowana szkoła podstawowa, gimnazjum, Bank Spółdzielczy, Urząd Pocztowy, stacja paliw i tartak. Głównym atutem krajobrazu są malownicze tereny rzeki Bug; w miejscach, gdzie dolina rzeki jest szeroka występują starorzecza porośnięte gęsto roślinnością wodną i szuwarami, zaś w innych utworzyły się płycizny i plaże. Okoliczne lasy obfitują w owoce leśne grzyby oraz zwierzynę łowną. Nieskażona przyroda perlejewska, czyste powietrze i unikalne walory krajobrazowe zachęcają do wypoczynku i rekreacji. Położenie nad rzekami Bug i Pełchówka przyciąga wędkarzy, miłośników sportów wodnych, oraz wszystkich innych lubiących czynny lub bierny wypoczynek na świeżym powietrzu. Perlejewo w internecie: www.perlejewo.pl/

Gmina Perlejewo (Fan 6km, Mini 28km/420m, Max 48km/750m). Start i meta oraz całe kolarskie miasteczko będzie zlokalizowane we wsi Granne, tuż przy Nadbużańskim Centrum Turystycznym, a trasa obejmuje swoim zasięgiem większość obszaru Gminy Perlejewo.

W większości wyścig biegnie po otwartej przestrzeni, na którą składają się polne (czasem kamieniste) drogi i trawiaste dróżki wśród nadbużańskich łęgów. Jest też sporo szutrowych odcinków, które prowadzą przez okoliczne miejscowości. Tam też od czasu do czasu natkniemy się na asfalt, ale jest go niewiele. Najdłuższy fragment to przejazd przez Perlejewo, liczący około 1km, w pozostałych miejscach lokalne szosy są tylko przecinane.

Sekcje leśne to ok. 25% całości szlaku, za to głównie wtedy możemy liczyć na większe wymagania, co do techniki i mocy na ścieżkach i duktach po igliwiu. W paru miejscach możemy trafić na piasek lub błoto, ale to normalne przy grymaśnej aurze o tej porze roku.

Trasa pofałdowana. Dominują długie łagodne podjazdy, których czasem nawet nie widać, ale za to czuć jakby coś trzymało. Tu należy nastawić się raczej na szybką, wytrzymałościową jazdę, gdzie taktyka złapania odpowiedniego koła może przynieść duże korzyści. Nie zabraknie oczywiście miejsc, gdzie kolarze będą mogli sprawdzić umiejętności techniczne.

Zatem ruszamy. Tuż po starcie zjazd z asfaltu w lewo i przez pierwsze 2,5 km szeroką polną drogą o lekko wznoszącej tendencji (nie licząc przecięcia lokalnego wąwoziku pod koniec 2km). Po kolejnych pięciu dojeżdżamy do osady Wiktorowo, a następnie do zabudowań w Nowym Grannem. Na 12km po dotarciu do asfaltu mamy rozjazd dystansów: Mini skręca w lewo, a na Maxie kontynuacja leśnymi dróżkami do Osnówki.

Od OSP/Osnówka dystans Max pojedzie na płn.-wsch. i pokona kolejne kilometry (trochę szutrem, trochę lasem) przez Miodusy i Twarogi – po drodze przeskoki krótkimi odcinkami przez asfalt i fragment leśnej drogi. Na 26km zwrot na płd.-zach. w stronę Perlejewa. Na asfalcie, na wysokości osady Pieczyński, pierwszy bufet Max (28km). Zaraz za mostkiem wracamy na polne drogi i na 32km dystans Max łączy się z pętlą Mini.

Od tego momentu aż do mety zawodnicy Mini i Max jadą tą samą trasą. Za Leszczką najpierw szutrowy odcinek przez las (w dolince rzeczki Pełchówka), a następnie sekcja leśnych duktów po igliwiu z tendencją wznoszącą. W okolicy miejscowości Kobyla (39km/19Mini) moment na uzupełnienie energii, czyli bufet regeneracyjny. Przed zawodnikami najatrakcyjniejszy fragment czyli szlak wzdłuż Bugu.

Do mety pozostaje ok. 8km – w Łokciach stromy zjazd na nadbużańskie łęgi, kilometr dalej podjazd w Głodach. Lekko falująca piaskowa droga doprowadzi do Leśników. Tutaj ostry skręt w lewo pod górę, po kilkuset metrach nawrót w prawo i przez Głęboczek i Kruzy wracamy nad Bug. Stamtąd singlem wzdłuż ściany lasu dojeżdżamy do opłotków Grannego. Pod koniec podjazd po trylince do asfaltu, za chwilę ponowny zjazd na łąkę, a tuż przed metą finiszowy podjazd (jak w zeszłym roku).

Ogumienie. Dla dobrych technicznie zawodników wystarczą semi-slick; dla początkujących lepsze będą uniwersalne; wszystkim polecam szerokie opony (najlepiej powyżej 2.1); ciśnienie w zakresie najwyżej średnim. Do zobaczenia na Podlasiu, połamania szprych!

Marek Gronowski, koordynator tras Poland Bike

PATRONI MEDIALNI