X ETAP - PERLEJEWO

25 sierpnia 2019 r. (niedziela)
Granne 15 (Nadbużańskie Centrum Turystyczne w Gminie Perlejewo)
Wyznacz trasę

DO STARTU POZOSTAŁO

PERLEJEWO
INFORMACJE
OPIS TRASY
PROGRAM ZAWODÓW
MAPA TRASY
Gmina Perlejewo znajduje się w południowo-zachodniej części województwa podlaskiego i jest najdalej na zachód wysuniętą gminą powiatu siemiatyckiego. Liczy 33 sołectwa, a na jej terenie działa nowo wybudowana szkoła podstawowa, gimnazjum, Bank Spółdzielczy, Urząd Pocztowy, stacja paliw i tartak. Głównym atutem krajobrazu są malownicze tereny rzeki Bug; w miejscach, gdzie dolina rzeki jest szeroka występują starorzecza porośnięte gęsto roślinnością wodną i szuwarami, zaś w innych utworzyły się płycizny i plaże. Okoliczne lasy obfitują w owoce leśne grzyby oraz zwierzynę łowną. Nieskażona przyroda perlejewska, czyste powietrze i unikalne walory krajobrazowe zachęcają do wypoczynku i rekreacji. Położenie nad rzekami Bug i Pełchówka przyciąga wędkarzy, miłośników sportów wodnych, oraz wszystkich innych lubiących czynny lub bierny wypoczynek na świeżym powietrzu. Perlejewo w internecie: www.perlejewo.pl/

Gmina Perlejewo (Fan 9km, Mini 34km/240m, Max 58km/410m). Start i meta oraz całe kolarskie miasteczko będzie zlokalizowane w miejscowości Granne, tuż przy nowo wybudowanym obiekcie „Nadbużańskie Centrum Turystyczne”, a trasa obejmuje swoim zasięgiem większość obszaru Gminy Perlejewo.

W większości wyścig biegnie po otwartej przestrzeni, na którą składają się polne (czasem kamieniste) drogi oraz trawiaste dróżki wśród nadbużańskich lęgów. Jest też sporo szutrowych odcinków, które prowadzą przez okoliczne miejscowości. Tam też od czasu do czasu natkniemy się na asfalt, ale jest go naprawdę niewiele. Najdłuższy fragment to przejazd przez Perlejewo, liczący sobie nieco ponad kilometr, w pozostałych miejscach lokalne szosy są tylko przecinane. Sekcje leśne to ok. 25% całości szlaku, za to głównie wtedy możemy liczyć na większe wymagania, co do techniki i mocy na ścieżkach i duktach po igliwiu. Piasek też może się trafić w kilku miejscach, ale to chyba żadna niespodzianka przy obecnych warunkach pogodowych.

Trasa pofałdowana. Dominują długie łagodne podjazdy, których czasem nawet nie widać, ale za to czuć jakby coś trzymało. Tu należy nastawić się raczej na szybką, wytrzymałościową jazdę, gdzie taktyka złapania odpowiedniego koła może przynieść duże korzyści. Nie zabraknie oczywiście miejsc, gdzie kolarze będą mogli sprawdzić umiejętności techniczne, ale będzie ich nieporównanie więcej na dystansie Max od rozjazdu.

Zatem ruszamy. Tuż po starcie zjazd z asfaltu w lewo i przez pierwsze 2,5 km szeroką polną drogą o lekko wznoszącej tendencji (nie licząc przecięcia lokalnego wąwoziku pod koniec 2km). Po kolejnych dwóch docieramy do zabudowań miejscowości Nowe Granne, a na 5km przejazd przez asfalt i kontynuacja leśnymi dróżkami do Osnówki. Do tego punktu tak samo wygląda również trasa Fan (ok. 8km), a po przecięciu szosy najpierw lekko wspina się pod górkę, następnie szybki zjazd wzdłuż Bugu i finiszowe 100m podjazdem do mety. Identyczna końcówka czeka też uczestników Mini/Max, ale wcześniej trzeba zaliczyć jeszcze swoje rundy.

Od OSP/Osnówka zawodnicy dorosłych dystansów kierują się na płn.-wsch. i pokonują kolejne kilometry szutrem przez Miodusy i Twarogi aż do Czarkówki – po drodze przeskoki krótkimi odcinkami przez asfalt i fragment leśnej drogi. Na 22km zwrot na płd.-zach. i zarazem odpowiedni moment na uzupełnienie energii, czyli bufet regeneracyjny. Po przejeździe przez Perlejewo do mety pozostaje ok. 8km – pierwsze 4km delikatnie pod górkę, a reszta na tendencji spadkowej.

Pod koniec 34km (tuż przed metą) rozjazd: Mini skręca w prawo na finiszowy 100m podjazd, a Max jedzie prosto na swoją rundę. Od tego miejsca stopień trudności będzie nieco większy. Na początek podjazd z łąki do asfaltu, a po skręcie w lewo singlem wzdłuż ściany lasu. Wyjazd na otwartą przestrzeń doliny Bugu, skąd łąkową drogą dotrzemy do miejscowości Kruzy. Niewielki podjazd i jesteśmy na szutrowej, lekko falującej drodze, która doprowadzi zawodników przez Głęboczek do Leśników (39km). Tutaj odbijemy w prawo, aby zaliczyć kilkusetmetrowy podjazd, a następnie leśny downhill po igliwiu. Kilometr dalej kolejna górka, a za nią przejazd przez Głody do zielonego szlaku, który powiedzie kolarzy przez krótki, ale wymagający nieco wysiłku jar leśny. Po wyjeździe z zielonej gęstwiny, krótki kontakt z cywilizacją w miejscowości Łokcie i za moment ponownie kolarze znikną w lesie. Po kolejnych 2km jazdy duktem po igliwiu, z wyczuwalną tendencją wznoszącą, przecięcie lokalnej szosy koło miejscowości Pełch. Stąd do miejscowości Leszczka przez 5km charakter nawierzchni zmienia się co rusz: od gładkiego szutru, przez leśną drogę a chwilami wręcz wąską ścieżkę wśród zarośli. To jazda wzdłuż doliny rzeczki Pełchówka. Komfort wraca na 50km i to najlepsze miejsce na drugi bufet (Max). Jeszcze tylko 2km i znów dołączamy do pętli Mini. Reszta trasy aż do mety (od 52 do 58km) identycznie jak na krótszych dystansach.

Zalecane ogumienie: dla dobrych technicznie zawodników w zupełności wystarczą semi-slick; dla początkujących lepsze będą uniwersalne; wszystkim polecam szerokie opony (najlepiej powyżej 2.1); ciśnienie w zakresie najwyżej średnim. Do zobaczenia na Podlasiu, połamania szprych!

Marek Gronowski, koordynator tras Poland Bike

SPONSORZY I PARTNERZY

PATRONI MEDIALNI