GÓRA KALWARIA
12 maja (niedziela) | |
Góra Kalwaria, Skwer Adama i Ewy | |
Wyznacz trasę |
Góra Kalwaria położona jest w centralnej części województwa mazowieckiego, w dolinie Wisły, w południowej części Kotliny Warszawskiej. Znajduje się w powiecie piaseczyńskim. Największym atutem jest jej położenie. Od granic Warszawy dzieli ją ok. 20 km. Dogodna lokalizacja na przecięciu szlaków komunikacyjnych północ-południe i wschód-zachód czyni z Góry Kalwarii miejsce interesujące zarówno dla inwestorów, jak i dla turystów. Góra Kalwaria znana jest ze swego historycznego dziedzictwa. Wśród najciekawszych atrakcji możemy wymienić unikalny w skali europejskiej układ architektoniczny miasta, które zostało zbudowane na planie krzyża bądź Zamek Książąt Mazowieckich w Czersku. Góra Kalwaria posiada także walory przyrodnicze. Na terenie gminy znajduje się m.in. Chojnowski Park Krajobrazowy, Rezerwat Łachy Brzeskie oraz liczne pomniki przyrody i malownicze otoczenie rzek (Wisła i Mała Zielona). Góra Kalwaria zajmowała w ostatnich latach wysokie pozycje w rankingach gmin przyjaznych inwestorom i środowisku. Wielokrotnie nagradzano gminę za wysokie tempo rozwoju.
Góra Kalwaria w Internecie: www.gorakalwaria.pl
data: | 12 maja 2024 r. (niedziela) |
miasteczko Poland Bike: | Góra Kalwaria, Skwer Adama i Ewy |
godziny pracy Biura Zawodów: | sobota, 11.05.2024 r.: godz. 14.00-17.30 niedziela, 12.05.2024 r.: od godz. 8.30, w tym: godz. 8.30-9.45 (zapisy na dystans MINI CROSS) godz. 8.30-11.00 (zapisy na dystans FAN) godz. 8.30-12.15 (zapisy na dystans MINI/MAX) |
dystans MINI CROSS: | start: godz. 10:00 |
dystans FAN | start: godz. 11.15 |
dystans MINI/MAX | start: godz. 12.30 |
Góra Kalwaria (FAN – 8,5 km, MINI – 34 km, MAX – 57 km). Dystans FAN ze startem honorowym brukiem na dół, gdzie następuje start ostry. Na trasie znajdą się ścieżki i dróżki nad Wisłą między sadami i skarpa wiślana. Trasa szybka, średnio wymagająca technicznie, trudna wytrzymałościowo ze względu na finiszowy, trudny podjazd brukiem ul. św. Antoniego. Podobnie jak przed rokiem obydwa dystanse MINI i MAX pojadą razem na rundzie obejmującej interwałową jazdę po leśnych pagórkach wokół Krzaków Czaplinkowskich oraz Ługówki. Wszyscy zawodnicy dużą część pętli pokonywali na zeszłorocznej edycji, tyle, że niektóre odcinki w odwrotnym kierunku.
W Ługówce rozjazd: MINI podąży tradycyjną trasą do mety, a MAX odbije w prawo, aby pokonać rundę raz jeszcze. I ponownie na drugiej pętli, będzie trzeba pokonać 5-kilometrową sekcję XC. To dość wymagający techniczny single-track z kilkoma mocnymi podjazdami, stromymi zjazdami oraz trawersami + trzy kładki nad lokalnymi strumykami.
Dzięki temu rozwiązaniu pojawiło się kilka fragmentów, które uatrakcyjnią przebieg trasy, a jednocześnie dadzą możliwość rozdzielenia peletonu przed podjazdem przy torach. Tak samo jak rok temu, przed finiszem czeka na Was kilka wymagających zjazdów i podjazdów, które będą mocnym akordem przed ostrą końcówką. Tutaj kolejność wjazdu na metę nie jest dziełem przypadku – liczą się prawdziwe, kolarskie umiejętności i walory mtb.
Startujemy tak, jak zwykle w centrum Góry Kalwarii w pobliżu Straży Pożarnej, przy ul. Księdza Sajny. Tuż obok na Skwerze Adama i Ewy tradycyjnie znajdzie się Biuro Zawodów i Kolarskie Miasteczko. Pierwsze kilometry będą identyczne, jak w zeszłorocznej edycji. Do drugiego kilometra jedziemy asfaltem, który płynnie przechodzi w polną drogę. Po przejeździe wiaduktu nad obwodnicą odbijamy w prawo do torów, w stronę Krzaków Czaplinkowskich. Na 6km i 7km przecięcie dwóch kolejnych asfaltów, a od 9km teren zaczyna lekko falować i tam też momentami będzie nieco węziej. Po minięciu Krzymowa na dłuższy czas znikamy w miejscowym interiorze.
Po drodze będzie do pokonania dość zróżnicowana, chwilami technicznie wymagająca trasa: na przemian duktami, ścieżkami, czasem leśnym szutrem i przez chwilę asfaltem. Między 11 a 16km ciekawa sekcja technicznym singlem z kilkoma wymagającymi podjazdami - ponad 5km meandrowania po okolicznych pagórkach , gdzie teren wznosi się maksymalnie do 122m npm.
Po przekroczeniu kolejnego asfaltu (ul. Brzozowa w Sobikowie) czeka na kolarzy jeszcze jeden leśny fragment (ścieżką po niewielkich wzniesieniach). Ponownie wracamy do gruntowej drogi, która lekko wznosi się wzdłuż torowiska, a po nawrotce na wiadukcie kolejowym jedziemy północną stroną torów w kierunku Ługówki z tendencją opadającą. Tuż po nawrotce na wiadukcie kolejowym (22km) kolarze wjadą na bufet regeneracyjny (na drugiej rundzie MAX – 45km). Kolejne 3km: najpierw nieco pofałdowaną drogą leśną, a następnie polną docieramy w okolice miejscowości Ługówka, gdzie znajduje się rozjazd.
Do tego miejsca peleton pokona mocno interwałowy fragment pętli (MINI 1x, Max 2x), gdzie nie zabraknie prawdziwych terenowych atrakcji. Będą ciężkie podjazdy, techniczne (czasem piaskowe) zjazdy, szybkie single po igliwiu, nieco szutru, czasem trawa. Raz czy dwa zdarzy się asfalt lub jego namiastka.
Po 25km wspólnego ścigania dystanse się rozdzielą. MINI pojedzie prosto w stronę mety, a MAX odbije w prawo, żeby zaliczyć drugą rundę. Po przejeździe przez Ługówkę i pod torami kolejowymi, MAX wróci na pętlę na 5km. Po powtórnym pokonaniu ponad 20-kilometrowego okrążenia wokół Krzaków Czaplinkowskich MAX dotrze na rozjazd i tym razem (tak samo jak MINI) kieruje się w stronę mety. Kolejne kilometry, znane z lat ubiegłych, przebiegają w sąsiedztwie linii kolejowej, gdzie mamy permanentny kontakt z cywilizacją, ale trasa obfituje w liczne przeszkody terenowe. Początkowo, na jakiś czas trasa nieco łagodnieje, dając możliwość złapania oddechu przed stosunkowo ciężką końcówką.
Na 29km (52km/MAX) zaczynają się pierwsze prawdziwe „schody”: najpierw stromy zjazd po trawie do torów, a za chwilę krótki, ale jeszcze ostrzejszy podjazd przy torach pod ulicą Pijarską. Na 31km (54/MAX), przy asyście Policji przecinamy drogę wojewódzką nr 724 w Moczydłowie, a później sekwencja długich i stosunkowo trudnych zjazdów i podjazdów na wiślanej skarpie. Przed nawrotką nad Wisłą (32km/55MAX) szybki zjazd po szutrze, a następnie dość długi i przez chwilę dość stromy, niemal kilometrowy podjazd ul. Lipkowską.
Po tym wszystkim na 33km (56km/MAX) nawrót w dół skarpy (w kierunku Wisły) i przed zawodnikami przejazd z wału przez łąkę, a potem już tylko, dobrze znana, finiszowa wspinaczka brukiem ul. Św. Antoniego (ok. 300m).
Uczestnicy dystansu MAX, po powtórnym zaliczeniu pętli, jadą w ślad za dystansem MINI aż do opłotków Góry Kalwarii i podobnie jak MINI, tuż przed metą (350m) mają do pokonania ciężki, brukowy podjazd ul. Św. Antoniego. Na szczycie prawy wiraż i krótka prosta do mety.
Wyścig przebiega głównie szlakami turystycznymi (pieszymi lub rowerowymi), chwilami wykorzystujemy też ciągi dróg publicznych w tym asfalty. Trasa stosunkowo łatwa technicznie, ale wymagająca siły i wytrzymałości.
Dobór opon - generalnie polecam semi-slicki, ale w przypadku ewentualnego deszczu dla mniej zaawansowanych lepsze będą uniwersalne. Ciśnienie - średnie nawet do wysokiego przy bardzo szerokich rozmiarach (typu 2,25 czy nawet 2,4/29’) czy niewielkiej masie zawodnika.
Wskazówka dla debiutantów. Trasa zarówno na MINI, jak i MAX jest dość twarda i szybka, co wcale nie znaczy, że łatwa, gdyż jest co jakiś czas poprzetykana wyczerpującymi podjazdami oraz dość trudnymi zjazdami, które wymagają przynajmniej dobrej techniki. Oczywiście na dłuższym dystansie jest tego prawie dwa razy więcej. Połamania kół!
Marek Gronowski, koordynator tras Poland Bike
ZAPISY W BIURZE ZAWODÓW | Zapisy w biurze zawodów |
godz. 8.30-9.45 | dystans MINI CROSS |
godz. 8.30-11.00 | dystans FAN |
godz. 8.30-12.15 | dystans MINI/MAX |
STARTY I DEKORACJE | STARTY I DEKORACJE |
godz. 10.00 | start Mini Cross, sektory z podziałem na roczniki: I (2020-2022) oraz II (2018-2019) |
godz. 10.30-11.00 | dekoracja Mini Cross |
godz. 11.10 | ustawianie zawodników w sektorach startowych (dystans FAN) |
godz. 11.15 | start wyścigów FAN, sektory z podziałem na roczniki: I (2010-2011), II (2012-2013), III (2014-2015) oraz IV (2016-2017) |
godz. 12.00 | dekoracja dystansu FAN |
godz. 12.20 | ustawianie zawodników w sektorach startowych (dystanse MINI i MAX) |
godz. 12.30 | start wyścigów, dystanse MINI i MAX |
godz. 15.00 | dekoracja dystansu MINI |
godz. 15.30 | dekoracja dystansu MAX |
Jest to program o charakterze orientacyjnym i możliwe są jego korekty. | Jest to program o charakterze orientacyjnym i możliwe są jego korekty. |